Dzień Wyzwolenia

4 lipca to w Rwandzie Dzień Wywolenia. W tym dniu, w 1994 roku, oficjalnie zakończyło się Ludobójstwo przeciwko Tutsi. Oficjalnie, gdyż akty przemocy nadal miały miejsce przez kilka kolejnych lat, ale to w tym dniu Rwandyjski Front Patriotyczny przejął kontrolę nad krajem i w ten sposób obalił ekstremistyczny rząd.

Dziś był bardzo przyjemny dzień, trochę chłodniejszy, niż wczoraj. Wiał przyjemny wietrzyk, było trochę chmur. Teraz mamy porę suchą, więc codziennie świeci słońce i jest ciepło. Przedwczoraj skończyłam czytać niezwykłe wspomnienia Rosamond Halsey Carr, Amerykanki, która w Rwandzie znalazła swój dom w 1949 roku i nie opuściła tego kraju aż do swojej śmierci w 2006 roku (więcej o tej książce jutro). Teraz czytam jedną z najlepszych publikacji na temat Ludobójstwa, We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed With Our Families (Pragniemy poinformować, że jutro zostaniemy zabici wraz z naszymi rodzinami) autorstwa Philipa Gourevitcha (nie została niestety przetłumaczona na polski). Siedziałam rano w ogrodzie, łapiąc promienie słońca i czytając tę wyjątkową książkę, ale w pewnej chwili musiałam przerwać, bo nie mogłam się skupić. Z ogrodu sąsiada dobiegała głośna, radosna muzyka, ptaki śpiewały wesoło, z oddali dobiegał szum samochodów, w domostwie obok bawiły się dzieci – a ja czytałam o jednym z najbardziej niepojętych wydarzeń w historii ludzkości, które miało miejsce właśnie tu, w tym kraju, w którym teraz mieszkam. W tej chwili ktoś niedaleko dmucha w wuwuzelę (pamiętacie je z Mistrzostw Świata w RPA?), słychać klaksony i odgłosy imprezy gdzieś w pobliżu. Od Ludobójstwa minęły 22 lata. Całe pokolenie, ale przecież to wcale nie tak dawno. Jednakże to jest zupełnie inny kraj od tego w latach 90. Rwanda przeszła bardzo długą drogę w bardzo krótkim czasie, od miejsca pełnego okrucieństwa i przemocy do spokojnego i bardzo ambitnego państwa. W maju gościła Światowe Forum Ekonomiczne o Afryce, a 27. Szczyt Unii Afrykańskiej odbędzie się w Kigali od 10 do 18 lipca. Wzrost gospodarczy oscyluje w granicach 7-8%. To również bezpieczne miejsce. Mogę chodzić po ulicach sama, również po zmroku, i nikt mnie nie zaczepia. Oczywiście, jest też sporo problemów. To najgęściej zaludniony kraj Afryki (ponad 11 milionów ludzi mieszka na obszarze trochę mniejszym od Belgii, co daje 445 osób na km2; w Belgii gęstość zaludniena wynosi 363 osoby na km2) i ma bardzo niewiele zasobów naturalnych. 90% Rwandyjczyków pracuje na roli, w większości zaspokając jedynie potrzeby najbliższej rodziny. Przeludnienie, bieda, HIV/AIDS i malaria – z tym Rwanda nadal się zmaga. Ale jak mówi tegoroczne hasło obchodów wyzwolenia – „Together We Prosper”, czyli tylko przy wspólnej pracy możliwe jest dojście do dobrobytu. Ten kraj ma przed sobą świetlaną przyszłość, jeśli to poczucie wspólnoty nadal będzie się umacniało. Jestem tu bardzo krótko, ale to, co już widziałam i czego doświadczyłam, zrobiło na mnie wrażenie i jest bardzo obiecujące. Ludobójstwo pozostawiło trwały ślad na sumieniu nie tylko Rwandy, ale i całego świata, i jest niezmiernie ważne, by nigdy nie zapomnieć o wydarzeniach 1994 roku. Jednak pamiętając o przeszłości, trzeba też patrzeć w przyszłość. Nie ma wątpliwości, że Rwanda może być regionalnym liderem pozytywnej zmiany i w ciągu najbliższych kilku lat stać się dobrze prosperującym krajem.

2 uwagi do wpisu “Dzień Wyzwolenia

  1. Ania

    Hej! Właśnie natknęłam się na twojego bloga i wsiąkam (właściwie to na poprzedniego, a teraz tu 🙂 nie wie, czy pisałaś coś wcześniej, ale jakby co 😉 to polecam „Dzisiaj narysujemy śmierć” Wojtka Tochmana. Pozdrawiam! Ania

    Lubię to

    1. Hej, witam na obu blogach w takim razie! 🙂 Tochmana czytałam parę lat temu, jestem jego wielką fanką w ogóle, biorę w ciemno wszystko, co napisze 😉 Planuję przeczytać tę akurat książkę jeszcze raz, żeby napisać recenzję na świeżo. Pozdrawiam serdecznie!

      Lubię to

Skomentuj

